Sunday, August 5, 2007

هرتلتى المكتوبة


الجمعة 3 - 8 - 2007

سأكتب و أكتب و سأظل أكتب ... لن أبالى بشئ ... لن أراعى أحد ... ساشك فى كل شئ و لن أخشى غضب الله على اذا فكرت فلذلك خلقت انسان و لى عقل و مادمت آمنت أن التفكير - بكل مشاكله و متاعبه - هو نعمة و اختبار و تكليف فلن أخشى أن يعاقبنى الله على أفكارى ... تخيل أننى لا أخشى غضب الله فهل أخشى غضب مخلوق أو جماعة من المخلوقين ؟؟

لن اخشى أحدا ... فلتذهب الى حياتك العادية السخيفة - هى كالجحيم بالنسبة لى ... اذهب الى جحيم حياتك العادية و أرضى بها بعيدا عنى اذا لم يعجبك ما أكتبه و ما أنقله لك من افكار تتصارع فى عقلى

سأشك و أجن وأموت و لكننى لن أخضع لأنسان أو سلطان ... سأحتفظ بتلك الأشياء التى لا يمكنك أن تسرقها منى ... احترامى لذاتى و حبى للأشياء الجميلة ... ابتسامة طفلة أو موسيقى جميلة حقيقية أو حتى نسمة من الهواء الخفيف

لن أخاف أحد ... لا سلطان غبى أو جمهور أغبى ... الله فقط يملك أن يعاقبنى ولا تملك ذلك أنت

لا أؤمن بكم و بأصنامكم شيوخكم و جهلهم المتغلغل فى نفوسهم ... لا أؤمن بقيودكم التى تضعوها على عقولكم ... أحتقر تلك الحيوانية و الغباء و التجارة الرخيصة التى لا تحيون الا بها


لماذا خلقنا ؟ لنموت ؟ لنبعث ؟ لنحاسب ؟ ... لنعبد الله ؟؟ و هل يحتاج الله لعبادتنا له ؟ هل يحتاج لخضوعنا و استكانتنا ؟؟؟

الله لا يحتاج ... هو فقط يريد و يشاء و ينفذ مشيئته ... كلنا عرائس ماريونت فى تتحرك كما يخطط لها و كما يفرض عليها

نحن نفكر و قد نرفض الخضوع فنطرد من الجنة .......

هل الجنة شهوات فقط ؟؟ أكل و شرب و جنس فقط ؟؟؟ ... بلا مشاكل ؟ بلا مخاطر ؟؟ بلا تحديات ؟؟

هل هناك معنى للحياة بلا تحديات


أليس ذلك صورة أخرى من الجحيم ؟؟ أن تعيش بلا هدف أو نهاية ؟؟؟؟؟

ينتحر أهل السويد بأعداد كبيرة كل عام لأنهم بلا مشاكل ....... هل يسمح لنا بالأنتحار فى الجنة ؟؟

تخيل أن تعيش مائة عام بلا مشاكل ... ياللروعة ... ألف عام ... مائة ألف عام ......... هل تحتمل ؟؟؟ هل هناك ما تصل اليه ؟؟

اذكر مرة آية قرأتها قالت أن الجنة لأجل مسمى ... أجل معلوم ... ثم لا أعلم ما بعد هذا ... هل يعاد الخلق من أول و جديد ؟؟


هل الجنة و النار موجودتان من الآن ؟؟ هل يعيش فيهما الناس منذ الآن ؟؟؟ هل ندخل الجنة و النار قبل يوم القيامة ؟؟؟ هل هناك حساب فى القبر ؟؟؟ اذن ما معنى الموت و القيامة اذا حوسب الأنسان فى القبر و احس بما يقوله اهله و من حوله ؟؟؟

كيف شاهد النبى أهل النار وهم يعذبون اذا لم تقم القيامة و الحساب بعد ؟؟؟ نعم ... ربما هذا سؤال يتعدى حدود الإدراك الحسى


سؤال آخر ... هل يغضب الله علينا اذا فكرنا ؟؟؟؟؟ لا ؟ اذن فهل يجب أن تكون نتيجة تفكيرنا متطابقة ؟؟؟


ماذا لو فكر انسان و أضله أو هداه عقله لما لم يفكر فيه الآخرون ؟؟؟؟؟؟ هل يعاقبه الله ؟؟؟ ربما يعاقبونه هم و هذا لا شئ .... و لكن هل يعذبه الله على أنه فكر بطريقة مختلفة ؟؟؟


هل هو واجب علينا أن نفكر كما يأمروننا أو كما يقولون أن الدين يأمرنا ؟؟؟؟

ماهو الذى يرضى الله أكثر ؟؟؟ ...... أن نؤمن بلا تفكير ....... و ماذا لو فكرنا و توصلنا لنتيجة أخرى غير تلك النتيجة الحتمية التى يتحدث عنها الدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟


بوضوح أكثر ... ماذا لو فكر انسان و أعمل عقله ثم فى النهاية لم يقتنع بوجود الله أو القيامة أو حتى لم يقتنع بجزئية من الدين مثل صحة الأحاديث النبوية مثلا ..............


هل يعذب لأنه لم يقتنع ؟؟؟ هو لم يكفر ... لأن الكفر هو اخفاء الحقيقة ... و لكنه لم يهتدى للحقيقة من الأصل ... فهل يغضب منه الله ؟؟؟؟ هل يعاقبه لأن عقله الذى هو نعمة من الله لم يهتدى لوجود الله ؟؟؟؟


و ماذا لو لم يؤمن و لكنه أعلن ايمانه خوفا من الناس و لم يؤذى أحدا ... هل يرضى عنه الله ؟؟


هل نتيجة التفكير معروفة مقدما ؟؟؟ اذن فما معناه ؟؟؟ ما الهدف اذا كانت النهاية واحدة ؟ و الحقيقة معروفة مقدما ؟؟

لأختصر عليك الطريق فأنا لا اتحدث عن نفسى ... و لو كنت أتحدث عن نفسى فأنا لدى من الشجاعة ألا أخفى ذلك ... و لكنها اسئلة تحيرنى

7 comments:

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يا اخ احمد اللى انت فية دة شئ طبيعى
دة مرحلة بيعدى عليهااغلب المؤمنين هى بتكون مرحلة شك وتردد لغاية ما توصل للحقيقة واسال الله ان يهديك ويهدى الاخوة الى الصراط المستقيم باذن الله

Bella said...

ازيك يااحمد؟

اسئلتك كتيرة جدا وكل سؤال عايز وقت للاجابة عليه

سارد على جزء التفكير

عباس محمود العقاد له كتاب اسمه التفكير فريضة اسلامية

حاول تلاقيه وستستمتع جدا بقراءته وستجد فيه الكثير من الاجابات المريحة للعقل المتعب بالتفكير

Anonymous said...

انت طبعا من حقك انك تعبر عن افكارك واكيد دي افكار بتيجي في دماغ اي حد فعلا ربنا مش محتاج لعبادتنا ليه احنا اللي محتاجينها كنت مره بتفرج على برنامج لعمرو خالد كان برده بيتكلم وبيقول ان كل الناس مفكره ان ربنا هو اللي بيخلينا نتصرف صح او غلط بيتحكم فينا يعني ونرجع نقول مكتوب يعني مثلا واحد راح يدمن هنقول ربنا هو اللي كاتبله كده لكن ده مش صح ربنا فعلا كاتب علمه بافعالنا مش امره بمعنى انه عطا لكل حد فينا عقل نفكر بيه لكنه هو عالم باللي كل حد هيعمله بعقله ده لانه هو اللي خلقه وادى عمرو خالد مثال وقال اب مثلا عنده 3 اولاد وعطا لكا حد فيهم مبلغ فلوس يعني هو عارف كل واحد من اولاده هيعمل ايه فكتب فلان هيعمل كذا وفلان هيجيب كذا وفلان كذا فما بالك بالخالق والدليل على ده ان ربنا مش بيحاسب غير البالغ العاقل اللي بيقدر يتحكم في عقله
اما باه عن موضوع الجنه ده فانا مش هقوللك غير يكفي انك هتشوفه وتشوف حبيبه عليه الصلاه والسلام
مسدقش

مصطفى محمود said...

صديقى العزيز :

احييك انت على الطريق ربما تكون نهاية مختلفة من شخص لاخر ولكن كونك على الطريق هو تقدم فى حد ذاتة ... فقط اقول لك انة اذا لم تشك فى كل شىء مرة واحدة فى حياتك اذن انت فى الحقيقة لا تؤمن باى شىء .وستكون مجرد مقلد .

لا ايد ان اتناقش معك فى اسئلتك ولكن اقرأ مرة واعمل عقلك مرتين .

تحياتى

Unknown said...

أيه يا أحمد مالك حاسة بعصبية شديدة فى كلامك قعدت مع ح من أخوانا الى بيحرموا كل حاجة دول و لا أهي ؟ أصل انا بيجيلى نفس الحالة دى لما بعد مع حد يحسسنى أنى ما ينفعش أسأل و لاأستفسر يا كده يا بقى كفرت
بص أنا الى أعرفه ان ربنا بيحب العابد مش العبد و ده كلام الشعراوى و الفرق بينهم أن العبد بينفذ الاوامر من غير ما يفهم و لا يحب الى بيعمله أما العابد بيحب ربه و بينفذ اوامره عن قناعة

Unknown said...

رد تأخر طويلا ....
-----------------

معلش يا جماعة عشان اتأخرت فى الرد , اعذرونى - من غير ابداء أسباب -

-الأخ اللى مكتبش اسمه و عرفت أنه واحد صاحبى بعدين ... بشكره على التعليق و ان شاء الله ربنا يهدينى للصواب - حتى و لو كان نسبى -

==================================
-بيللا العزيزة أوعدك حدور على الكتاب ده و أقراه ... بس يمكن أتأخر شوية فى قرايته لأنى مهتم أخلص قراية كل الكتب اللى عند هانى صاحبى الأول

==================================
- بصى يا ماسدقش .. كلامك و كلام عمرو خالد محتاج مناقشة كتيييييير أوى و مينفعش آخد كلامه كدة من غير رد

يعنى مثلا .. مش أنا اللى بختار السنة اللى اتولدت فيها ولا المجتمع اللى بعيش فيه و اللى بيجبرنى على حاجات كتير مش قابلها و بتعلم مع الوقت انى أتأقلم معاها و أتعود عليها و بعدين أحبها و أدافع عنها

تخيلى لو انتى اتولدتى فى مصر قبل ظهور سيدنا موسى ... هل كنتى حتآمنى بيه ولا حتسمعى كلام أهلك و ناسك و تقولى عليه ساحر و مجنون ؟؟

قبل ما تجاوبى شوفى بيبقى رد فعلك ايه لو حد دلوقتى حاول أنه يقول كلام جديد فى أى موضوع و تلاقى المجتمع رافضه و بيحاريه ... هل حتصدقيه ولا تدافعى انتى كمان عن المجتمع ضد الأفكار الجديدة ؟؟؟

يكفى أن واحد زى جمال البنا و ناس زى القرآنيين و الشيعة بنطلع عليهم كل الاشاعات الممكنة و المستحيلة من غير ما نسمع منهم غير اللى على مزاجنا و اللى يؤكد أنهم غلط مطلق ... مع ان ده مش حقيقى

===================================

مصطفى حبيب قلبى كلامك هنا مقدرش أقول عنه غير أنه صح ... و فعلا النهاية لازم تختلف من شخص لآخر

بس برده النهاية دى بتبقى على حسب حاجات كتير جدا اغلبها مش بنختاره بارادتنا ........ حتى تركيبة عقلنا نفسه خاضعة للتربية و الأصدقاء و حاجات كتير ... بتفرض برده على الانسان نتيجة معينة و يقنع نفسه بيها

===================================

لالا يا عاليا مش عصبية ولا حاجة ... أنا متعود لما اكتب مع نفسى فى أجندتى أكتب بشدة كدة عشان افضى كل اللى جوايا ... بس لما بكتب فى البلوج بخفف من كلامى على الآخر عشان مزعلش حد

بس ساعات كدة بحب أناغش الناس و أنشر حاجة من الحاجات الخصوصى بتاعتى

بالنسبة للنقطة بتاعة العابد و العبد مش عارف ... حاسس أنها ممكن تكون تلاعب بالألفاظ عشان نقنع نفسنا أننا مش عبيد !!

متنسيش أن تخصص الشيخ الشعراوى أصلا كان فى اللغة العربية و هو سيد من يطلع من الألفاظ و الجمل حاجات مستخبية فيها

أنا فعلا أظن أن ربنا بيحب العابد - اللى بيعمل كل حاجة عن حب و اقتناع و ايمان - أكتر من العبد اللى بيتبع كلام أباؤه و مجتمعه من غير تفكير ولا تمحيص

===================================

ياجماعة لولا أنى مؤمن أن الإسلام بالأساس دين (اقرأ) و (ليتفكروا) ما كنتش قلت الكلام ده ... برغم أنه ممكن يزعل حد بس أنا مؤمن أنه مش حيغضب ربنا و هو اللى عاوز أوصله فى الآخر و عمرى ما حفرح لو أرضيت الناس و أنا من جوايا مش حاسس بالإيمان و عمرى ما ححس باالإيمان غير لو سألت و فكرت و مهمنيش حد غير ربنا

===================================

آخر حاجة بس ... فيه فرق كبير بين الشك و التشكيك ... هو صحيح فرق فى النية بالأساس بس فرق مهم جدا

يعنى أنا لما بسال أسألة صعبة مش عشان اشكك حد فى ايمانه أو أهز ثقته فى ربنا ... بس بسال عشان أحاول اوصل للحقيقة أكتر

لو أنت مش مصدق كلامى ده فربنا وحده اللى بيعرف اللى فى القلوب ... قبل كدة اتقتل مفكر عظيم زى فرج فودة عشان ناس حكموا على نيته أنه بيكفر برغم اعلانه أنه مؤمن و مسلم

أظن أن القتل حاجة تافهة و أضعف حجة ممكن تقام على أفكار انسان جنب حساب ربنا اللى هو وحده يعرف نية فرج فودة فى كل حرف كتبه اذا كان شك أو تشكيك

طبعا - من بقية الرغى - أن أنا مش فرج فودة و مظنش أنى فى يوم من الأيام ممكن يبقى كلامى من القوة بحيث أنى اموت بسببه .... بس حبيت أوضح أن المجتمع أو الجماعات مش مؤمنين بكلام العقاد أن التفكير فريضة اسلامية ولا حاجة

هما مؤمنين أن التفكير بتاعهم هو اللى فريضة اسلامية و أى تفكير يخرج عن افقهم يبقى كفر يستحق القتل و الذبح و الإغتيال

و برده الإغتيال ده أضعف حجة تقام على ضد رأى

Unknown said...

أزيك يا احمد :) عامل ايه دلوقتى يا رب تكون بخير

متهيالى تراحع نفسك شوية مش يمكن تكون محمل نفسك فوق طاقتها ؟ مش بالضرورى تكون كل مرة انت الى غلطان يعنى ؟ و بعدين كلنا دلوقتى عصبيين ما حدش طايق نفسه و كويس جدا انك بتعترف ان طباعك ساعات بتصدم وكده ده كتير يا ابنى بيقاوحوا و بيبجحوا و يقولولك احنا كده و اذا كان عجبك تعرفنا على كده