Saturday, February 23, 2008

نقط من غير حروف

"No Woman No Cry" is just like saying "No Rain No Dirt" ,,, we all dislike the dirt but we cann't live without rain

كان واحد قالها لى كلمة حكمة ( أظن أنه محمد عراقى ) أن كل بنى آدم مؤمن بحاجة بيعتبر نفسه (وسط)ء
الشرح بتاعى بقى :ء

يعنى بيبص للباقى على أنهم يا اما متطرفين فى ايمانهم بالحاجة دى و بيحاول يبقى زيهم ((لو مؤمن بيها بجد و بيحبها )) أو يبعد عن تطرفهم ((لو ايمانه بيها ايمان شكلى عشان الظروف أو مش قوى أوى ))ء

يا اما مفرطين أو ايمانهم ناقص فبيحاول يبقى أحسن منهم ((برده لو مؤمن بيها فعلا)) أو بيقول لنفسه أنا أحسن منهم و أنا كدة كويس (( برده لو ايمانه بالحاجة دى ضعيف))ء

يعنى الراجل السلفى بيبص لبتوع القاعدة على أنهم مجاهدين و أفضل منه و بيبص لبتاع الأخوان على أنه مفرط و ايمانه ضعيف و بتاع الاشتراكيين الثوريين بيبص للفوضويين على أنهم المثل الأعلى فى الحرية و بيبص للاشتراكيين الديمقراطيين على أنهم ناس بيتاجروا بالأشتراكية و بيفرطوا فيها ...ء

حتى بعيد عن السياسة و قرفها اللى بيحب بيسمع الموسيقى بيبص للمهووس بالموسيقى اللى بيصرف عليها كل فلوسه على أنه متطرف فى حبه للموسيقى و ممكن يكون اللى بيحب يسمع يتمنى أنه يبقى زى التانى و يسافر ورا الموسيقى فى كل حتة و بيبص للى مش بيسمع موسيقى خالص على أنه معندوش احساس ... و لكن لو هو بيعتبر الموسيقى حرام فبيبص للى مش بيسمع موسيقى خالص على أنه راجل تقى و بيخاف من ربنا

أنا بقول الكلام ده ليه ؟ ... هو كلام مش فارغ بس فايدته بتبان لما تقارن نفسك بحد ... ساعتها لازم تعرف أن نظرتك ليه مش لازم تكون صح مية فى المية و أن زى ما أنت شايفه متطرف أو مفرط ففيه حد غيرك شايفك أنت متطرف أو مفرط و فيه حد عاشر شايفكم أنكم انتم الاتنين غلط

الخلاصة (وأنا احب أقول بطريقة مباشرة) أن الصح و الغلط مهما حاولنا نخليهم مقدسات أو ثوابت هما وجهات نظر

3 comments:

^ H@fSS@^ said...

ههههههههههههههههههههههه
انت نشرته هنا؟؟
طيب ماشي

^ H@fSS@^ said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Haffsa:
معلش لو تسمحلي اتطفلعلى النوت بتاعتك يا احمد بس عندي احساس انك فاهم اغنية مارلي غلط و لو انا الغلطانة قلي
هو لما بيقول
no woman, no cry
دي كان قالها و هو بيركب بوكس البوليس و مقبوض عليه و الولية بتاعته بتعيط انه رايح القسم
فقالها الجملة دي
يعني فيما معناها لا يا ولية متعيطيش
لكن اغلب الناس بتفتكر انه بيقول الجملة دي يعني انه في ظل انعدام المراة يتنفي البكاء و تقل المشاكل
و تاني لو انا متهماك غلط بعدم الفهم اشرحلي
بس ده اللي حسيته لما شبهت جملته بجملة
no rain, no dirt.