Sunday, March 30, 2008

لماذا لن أتزوج؟

لم أستطع النوم قبل أن أكتب هذا الموضوع

الحقيقة أننى أعشق المرأة و أحترمها و أقدِّرها جدا جدا

و بعيدا عن النماذج المعروفة فى التاريخ مثل شجرة الدر و السيدة عائشة و مارجريت ثاتشر و الكثيرات غيرهن فأنا لدى نماذجى الخاصة بى التى أثرت فىَّ مباشرة و أستند اليها فى اعتقادى الراسخ بأن المرأة عموماً يمكنها أن تكون أفضل من الرجل عندما تريد ذلك أو تحتاج اليه

نموذج أمى التى تتولى مسئولية كل شئ تقريبا فى منزلنا و تستيقظ من السادسة صباحا لتصنع لنا يومنا ثم تذهب لتعمل بجد أكثر و أفضل من بقية زملائها الرجال و تتفوق عليهم لتعود آخر اليوم لتكمل يومها كله بلا راحة تقريبا و التى تولت مسئولية تربيتى و أخى لعدة أعوام عمل فيهم أبى بالخارج و لم تقصر فى شئ ... و النموذج الآخر القوى فى حياتى هى المناضلة جميلة اسماعيل التى عرفتها عن قرب و أثبتت لى أن المرأة يمكنها أن تتفوق على الرجال فى ميدان الشجاعة و العمل الوطنى كما يمكنها أن تتفوق عليه فى أى مجال آخر

نعود للموضوع الأصلى الذى أتحدث فيه عن نفسى كالعادة ... الحقيقة أن بشخصيتى الكثير من التناقضات التى لا تظهر غالبا فى كتاباتى و التى اعتبرها عادة ميزة خاصة بى

فانا برغم احترامى للمرأة بشكل عام الا أننى فى حياتى الشخصية لم أتعامل معها بصورة مباشرة و قريبة الا نادرا ... و برغم رومانسيتى الشديدة و شغفى بالحب و المشاعر المرهفة ( نظريا ) الا أن كل ذلك يتلاشى أو يختفى تقريبا فى عالم الواقع

كنت من صغرى أحلم بذلك الحب الذى يتعدى كل الحدود و الحواجز ليعيش للأبد ... الحب الصافى القوى الجياش الذى ينهمر من القلب مثل فيضان عارم فيغسل كل أتربة الروح و يزلزل الجسد و ينير العقل و يظل برغم كل شئ فى حدود رضاء الله فيكتمل فى النهاية فى ما بعد تلك الحياة المحدودة فى جنة بلا حدود

حلمت بذلك بكل حواسى و دعوت الله كثيرا لكى يتحقق ... لكننى للأسف كبرت و صرت أكثر حكمة عن ذى قبل ... سمها حكمة الموتى لو شئت ... لكننى تعلمت أن حب من ذلك القبيل هو أسطورة من نسج الخيال و فقط

علمت و تعلمت أن الحياة لا تقدر على أن تحوى مثل تلك الأحلام العظيمة ... لم يكن الزواج بالنسبة لى سوى الوسيلة التى يتحقق بها هذا الحلم الجميل بصورة مثالية ... لكننى الآن اعرف أن للزواج أسباب و مبررات كثيرة للغاية ليس منها الكمال

يقال - و كنت أؤمن بذلك – أن الأنسان يُخلق ناقصا و يظل يشعر بذلك النقص لكى يبحث عن بقيته فى شريك لحياته و يكون الزواج هو الوسيلة التى يكمل بها الانسان ذاته

لكننى الآن برغم احساسى الدائم بذلك النقص الا أننى قد تعلمت أن أعيش بذلك الأحساس و أتكيف معه ... لم أعد أنشد الكمال مثل السابق ... بل أصبحت أنشد الحكمة ... الحكمة التى تحتم علىَّ خوض كل المعارك للنهاية دون خوف حتى أتعلم كل ما يمكن للتجربة أن تعطينى اياه ........ بالحب و بالزواج قيد على حريتك فى أن تغامر بنفسك للنهاية ... فأنت لا تصبح مسئولا عن نفسك فقط بل -أيضا - عن شخص أو اشخاص أهم لديك من نفسك

تعرف ؟؟ كان ممكن أختصر كل الكلام ده فى سطرين ... مش حتجوز عشان بتكوينى ده مش حلاقى النموذج الخيالى للحب اللى بحلم بيه و السبب التانى عشان ما اتقيدش بمسئولية حد بحبه و أخاف أن اذيتى تأذيه هو كمان ....... شفت الموضوع مش مستاهل كل الرغى اللى فوق ده

19 comments:

أحمد منتصر said...

ما أنا عجبني فيلم

Enchanted

عشان كده

:)

Anonymous said...

بقى حضرتك بتتجرا وتقارن والدتك يا محترمم بالسيدة عائشة
استغفر الله العظيم يا حبيبي
عيب والله كدة
ما تريحوا نفسكوا بئا وتبطلوا اللي بتتعاطوه دة

Unknown said...

بالنسبة للحمار بجد اللى كاتب الكومنت الأخرانى

1- أنا ماقارنتش بين والدتى يا غبى و السيدة عائشة يا متخلف يا اللى مش بتفهم أنا بقول أن أمى دى نموذج حى فى حياتى أثر عليا تأثير مباشر و تأثيرها غير تأثير النماذج المشهورة المحفوظة فى التاريخ و ماعنديش أى وسيلة أتأكد بيها اذا كانت القصص اللى بتتقال عن النماذج دى حقيقية ولا دعاية سياسية

2- السيدة عائشة أم المؤمنين و أنا من المؤمنين الحمد لله و ده يعنى أن هى فى منزلة أمى بالضبط و بنص القرآن و السنة و لو أنت معترض فممكن تدلق على نفسك مية طرشى

3- أنا مش بتعاطى الحمد لله حاجة غير التعامل مع البهايم اللى زى حضرتك اللى بيقرأوا بقفاهم و فعلا بدأ التعامل مع الأشكال دى بدأ يأثر عليا و يخلينى أتعامل بقلة الأدب عشان تليق على قلة العقل الللى بقابلها


غبااااااااااء

مصطفى محمود said...

سيبك من الرغى دة كلة ...اول ما هتلاقى بنت الحلال هتلفك وتبرمك ...وتلاقى نفسك متكلبش قصاد ابوها وانتى بتتطلبها منة .

الجواز علينا حق يا ابو بدوى .

afreet said...

انت انت تبع شلة الفساد ليييييييييه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لا حول ولاقوة إلا بالله بس يا بدوي ماكنش ليك حق تشتمه مش هي دي الحرية اللي أتعودنا عليها هو صحيح قرا المقالة بمؤخرته بس ما لكش حق تشتمه هو ليه الحق أنه يعبر عن نفسه

Unknown said...

يا شريف أنا أحترمه لو قال وجهة نظر مختلفة و أحطه على دماغى من فوق لو بينتقد كلامى

بس ده عمل زى واحد سكران داخل يرمى زبالة قدام شقتى فلازم يبقى الرد عليه بنفس الأسلوب

و على فكرة أنا لو مش مؤمن بحرية الرأى كنت مسحت تعليقه من الأول و كبرت دماغى ..... أنا رديت على كلامه بالعقل بس كمان فى نفس الوقت قلت اللى حسيت بيه عشان ما أتشلش أنا كمان


يا جدعاااااااااان الفيس بوك يناديكم ... المدونة ما بقتش صالحة زى زمان

Unknown said...

انا بستغرب على راجل فى عايش فى مجتمع بيديله كل حاجة و اى حاجة و يوقل الزواج قيد لحريتى
قيد لحريتكوا ؟ امال احنا نقول أيه بالله عليك ؟

و على فكرة بتقولوا كده و ما بتقدروش تعيشوا من غير حب برده دايما عنيكوا بتروح على الانثى فى وسط مشاغلكم


ع العموم تحياتى ، و بدعى ربنا انى اعرف زيك سبب لتقييد حريتى عشان ما اعملوش و يكون ليا حرية الاختيار زيك انى ما اعملوش

Unknown said...

الله ؟ جرى أيه يا احمد ده انا بحسدك على هدوءك فى التعليقات الى بتنرفز
التعليق التانى نرفزك اوى

معلش هدة نفسك

Anonymous said...

أنا مش رافض الجواز عشان حيبقى قيد على حريتى ... لو جواز عن حب صادق و حقيقى فده يبقى نعيم و اللى يرفض النعمة يستاهل الحرمان منها

بس أنا حاسس أن عمرى ما حلاقى الحب اللى كان فى خيالى ... و أن الجواز حيبقى وسيلة عشان أرضى نفسى و أرضى الناس ... و أنا رافض الفكرة دى

يا جواز عن حب و تفاهم و احترام متبادل و تواصل يا اما الواحد يفضل كدة أحسن

Anonymous said...

أصلا أنا أحترم و اقدر اللى يحترمنى مهما كان مختلف معايا

بس ده واحد داخل ولا احترمنى ولا احترم الكلام اللى أنا كاتبه و بيتكلم عن والدتى بقلة ذوق فده لو احترمته يبقى مش بحترم نفسى

كان ممكن أخلى أخلاقى أعلى منه و ارد ببرود .... بس انا اتعاملت بالمثل و ده ما ينقصش من احترامى لنفسى

^ H@fSS@^ said...

عاجل
تم القبض على احمد بدوي
المصدر مدونة الوعي المصري

لو سمحتوا اللي يعرف يطمني عليه يبقى مشكور/ة

Mostafa Maher said...

ربنا معاك يا بدوي

كان خايف الجواز يقيد حريته ... اهي اتسلبت منه خالص

ربنا يخرجك بالسلامة

قيد حرية الجواز ارحم ... الحق اتجوز لما تخرج بالسلامة يا معلم

Unknown said...

مواطن مصرى نايم قالى ان احمد خرج خلاصبس مش عارفة المعلومة صحيحة و لا لا

يا احمد اذا كنت خرجت أظهر و طمنى عليك

Unknown said...

يا أبنى انت فين ما تظهر يا ابنى اذا كنت طلعت

^ H@fSS@^ said...

عاليا
احمد مطلعش يوم السبت اللي فات و للاسف الشديد امروله بحبس 15 يوم تاني على ذمة التحقيق
لو ليكي حساب على الفيس بوك حتتلاقي مجموعة ليه و فيها بياناته اول باول

Unknown said...

شكرا يا حفصة.. ربنايخليكى و يفك أسر صديقنا أن شاء الله

و الله لو فى أيدى حاجة ما كنتش اتاخرت

afreet said...

الى كل محبين احمد بدوي افرجت النيابة اليوم عن احمد وكل معتقلي 6 ابريل وانا في انتظاره وسنوافيكم بآخر الأخبار

Unknown said...

لولولوللولولىىىىىىىىىىىى

انا والله كنت داخلة أقول الخبر برده يا فتافيت

واحد شربات مخصوص من عبد الحليم فى السكة :)))

MSMO said...

دماغك عجباني
وشخصية بتتشابه معاي في حاجات كتير
بس السؤال اللي بيطرح نفسه هم كل بتوع هندسة كده؟؟
:)