Sunday, September 27, 2009

جمال مبارك و الأخوان

من غرائب و عجائب المجتمع السياسى الببغائى المصرى هو تبنى بعض سياسيين النت لمقولة أن جمال مبارك أرحم من الأخوان .. و حط علامات استفهام من هنا لبكرة!!!!!

و أن لو تم تخييرهم بين الأخوان أو التوريث فيبقى التوريث أولى و أفضل لأن الأخوان حينقلبوا على الديمقراطية .. حط ألف علامة تانى !!!!!

المشكلة ان اللى بيقولوا كدة بيستعبطوا و بيستهبلوا و يقولوا أن النظام نجح فى قتل أى بدايل تانية و كأن مساندتهم للنظام الحرامى جاية غصب عنهم و مجبرين عليها لأن مفيش بدايل!! ممكن أصدق ده لو مكانوش هما نفسهم اللى تلاقيهم أكتر ناس بيسعوا بتعمد و بغل أنهم يشوهوا و يهدموا أى بدايل تانية تطرح نفسها على الساحة أو حتى تتذكر - على سبيل التمنى - من الناس المشتاقة فعلا للتغيير و كأنهم الحراس الأوفياء لصورة النظام و احتكاره للساحة السياسية

طيب خلينا نشوف سوا كم المغالطات و الأخطاء فى الكلام ده

أولا : هى فين الديمقراطية اللى حينقلب عليها الأخوان أصلا ؟؟

يعنى هو أنا عشان أمنع انقلابهم على الديمقراطية أقوم أمنع الديمقراطية من منابعها من أصله ؟
يعنى عشان أنقذ المريض من اغماءة "محتملة" بعد العملية أقوم أخليه فى غيبوبة دايمة مستمرة بالبنج من غير ما أشوف مدى تأثير ده على وظايف جسمه و عقله و قدرته على الحياة بعد كدة ؟
هل خوفا من احتكار الأخوان للسلطة أقوم أدافع عن احتكار حزب المفسدين اللصوص ليها ؟
هل خوفا من أن المجتمع المصرى يسئ اختياراته فى يوم من الأيام أقوم أمنعه من الأختيار و أقمعه و أحبسه و أعذبه و ألغى فكرة الحرية عنده أصلا بدل ما أحاسب اللى وصل المجتمع للحضيض و اليأس ده؟؟

و بدل ما أعرض بدائل تخرجنى برة لعبة الاستبداد الفاسد و الاستبداد الدينى أقوم أقتل كل البدايل المدنية على أساس أنها بتنتقص من شعبية النظام الحاكم المعدومة أصلا ؟ .. حول ايه ده ؟


ثانيا : هل جمال مبارك فعلا هو الخط الدفاعى المدنى ضد الأخوان ؟

طيب لو جمال خط دفاع ضد الأخوان ... أمال مين اللى مديهم شعبية و مبرر وجود فى الأساس؟؟؟؟

يعنى لما الأخوان فى دعايتهم السياسية بيعتمدوا على وجود نظام فاشل حرامى مستبد محتكر مزور فى السلطة - و دى كلها حقايق مثبتة بالوثائق و الأرقام و النتايج الواقعية - يبقى مين هو المساعد الأول ليهم ؟

خلينا نقول أن الأخوان معندهمش أى برنامج اصلاح سياسى حقيقى و أن الأخوان أبيض من الصينى بعد غسيله ... طيب و هو الحزب الوطنى هو اللى عنده أى برنامج لأى حاجة غير زيادة أرصدته فى البنوك برة مصر ؟؟

http://www.youtube.com/watch?v=LwSiMU3DZ_A

هو لما اتقبض على فاطرين رمضان ده كان فى عهد و تحت حكم مين .. أبويا ولا أبو جمال؟؟
هو لما اتقال فى مجلس الشعب الست المحترمة هى الست المحجبة كان مين اللى قالها ؟

هل وجود نظام سياسى ذو شعبية و رؤية و برنامج سياسى و تواصل مع الناس و القوى السياسية المختلفة - بما فيهم الأخوان - حيكون هو خط الدفاع الحقيقى ضد انقلاب الأخوان ولا وجود نظام قمعى بوليسى فاشل و مزور و غير قادر على حشد أى دعم حتى للمشروعات و الأهداف المفيدة ؟

http://www.youtube.com/watch?v=Ozr52J43Qys

هو مين اللى وصل المصريين أنهم يشمتوا لما بلدهم تخسر كرسى مهم فى مؤسسة دولية زى اليونسكو ؟
يا ترى لو كنا فى ظل نظام طبيعى و ديمقراطى كانت الناس حتشمت كدة ؟
مين اللى كره الناس فى كلمة مصر ؟

هل حد مقتنع أن اللى وصلنا لدرجة أن لما المرشد قال طز فى مصر الناس قالت وايه يعنى ما هو فعلا طز فى مصر !! .. هل حد مقتنع أن اللى وصلونا للمرحلة دى يقدروا يقفوا فى وش الأخوان أو غيرهم ؟

http://www.youtube.com/watch?v=z2F1v8Q1yS4

هو مين اللى بيحارب البدايل المدنية زى الأحزاب و المجتمع المدنى و حركات نشر الديمقراطية فى المجتمع المصرى و بيقبض على ناشطيها و بيرهبهم و بيعتقلهم و بيهدد أهاليهم ... الأخوان ولا النظام اللى أنتج جمال مبارك كشخصية سياسية فى منتهى الفقر السياسى على كل المستويات ؟

مين اللى بيمهد و بيعبد الطريق للأخوان بحيث ميكونش فيه غيرهم على الساحة و بيجبر الناس على اختيارهم؟ .. مين اللى بيساعد الاتجاهات المتخلفة المتعصبة زى السلفيين و غيرهم فى مواجهة المجتمع المدنى كله ؟؟

مين اللى بيقبض على شباب 6 أبريل و هما بيسعوا للتغيير السلمى ؟ و مين اللى لفق تهم مزورة لمرشح الرئاسة اللى أخد الموضوع جد و حرق حزبه اللى طلع منه عشرات الكوادر السياسية ؟ و مين بيمنع المدونين من السفر و بيوجه لهم تهم هابلة و يحبسهم ؟ و مين بيضيق على الجمعيات الأهلية لو حاولت ترفع وعى الناس و يمنعها من العمل ؟ مين اللى طرد الرموز السياسية الفاعلة برة مصر و اتهمها بالعمالة و شل قدرتها على دفع المجتمع نحو الديمقراطية ؟

ثالثا و هو الأهم : هل وصول جمال للسلطة رسميا - على اعتبار أنه فيها فعليا بشكل غير شرعى - حيمنع وصول الأخوان للحكم بعد كدة ؟

يعنى هل وصول جمال مبارك للرئاسة حيضعف شعبية الأخوان و يقلل فرصهم فى القفز على السلطة بشكل ديمقراطى أو غير ديمقراطى بعد كدة ؟

هل جمال مبارك عنده برنامج اصلاح سياسى و اقتصادى ممكن أنه يحول مصر لدولة مدنية حرة و بالتالى يسحب الأرضية من تحت الأخوان ؟

شعبية الأخوان و اللى أسوأ منهم - على افتراض أنهم بهذا السوء - فى زيادة بسبب وجود جمال مبارك و أحمد عز و العصابة اياها اللى بتغير القانون و الدستور على مزاجها فبتلغى معنى القانون عند الناس و بتكفر الناس فى أى معنى و شكل للدولة المدنية الديمقراطية

العصابة الحاكمة هى اللى بتدفع الناس دفعا نحو ازدراء حكم القانون و الدستور لما تدوس على القضاء برجليها و تخليه ركوبة تستخدمها للوصول لأهدافها - اللى هى بالصدفة - دايما و أبدا ضد أهداف مصر و بتلعب فى الأحكام و بتمحى معنى العدل من العقول و النفوس

العصابة الحاكمة القديمة و الجديدة هى الرافد الأقوى - بعد التغييب الدينى - لشعبية و قوة الأخوان

طيب مين المسئول عن التغييب الدينى فى المجتمع المصرى ؟؟ .. لما وزير ثقافة بقالة عشرين سنة فى موقعه اتحولت فيهم كلمة ثقافة و مثقف لكلمة محتقرة منبوذة

يبقى مين اللى بيساعد الأخوان ؟
و مين اللى بيستفيد من الأخوان ؟

النظام الحاكم المستبد بالسلطة من 1952 كان دايما بيتميز بوجود قنوات اتصال مفتوحة بينه و بين الناس - حتى لو كانت قنوات مسروقة و مؤممة و مغتصبة - لكنه كان بيستغلها فى ايجاد علاقة بينه و بين الشعب اللى بيحكمه عشان يحتفظ بالحد الأدنى من الشرعية

عبد الناصر كان له كاريزمته و مشروعه
السادات كان له دهاءه و رجاله
حتى مبارك الموظف بدرجة رئي جمهورية تميز بالهدوء و مراعاة مشاعر الناس حتى و هو بيسرقهم

لكن النظام الجديد اللى احنا على أعتابه .. نظام جمال مبارك و شريكه عز و عبد الله كمال فاقد تماما لأى وسيلة اتصال مع الشعب برغم اتساع قنوات الاتصال و وصولها لكل الناس

حتى أكثر وسيلة بدائية للتواصل مع الناس - اللى هى "واجهة النظام" جمال مبارك نفسه فشل بكل الطرق و الوسايل فى أنه يقنع أى حد بأى حاجة و فشل بأنه يقنع الناس بأنه حتى عنده حاجة يقولها و وضحت الصورة ببساطة أنه حيحكمنا بقوة البلطجة و العساكر و بس حتى من غير ما يحاول و لو للحظة أنه يطيب خاطرنا بكلمتين!!

طيب بأمارة ايه جمال مبارك حيقدر يبنى نظام جديد ؟ .. بأمارة ايه جمال مبارك هو خط الدفاع ضد التيارات الدينية الظلامية ؟ .. بأمارة ايه الحياة السياسية حتنتج ديمقراطية حقيقية و وعى شعبى يخلى اختيارات الناس أكثر نضجا و مسئولية اذا كان هو بيشرف على قتل و تشويه و حرق كل البدايل و بيحصر الناس دايما فى الاختيار ما بين الأخوان أو الأخوان ؟

أنتم بتتكلموا فى ايه ؟
Post a Comment