Thursday, August 31, 2006

إلى صديقى المناضل عبيد


يا عبيد عامل ايه ؟آخر مرة قابلتك و قعدنا كتير قوى على القهوة و فى الآخر طلعت ندل وسيبتنى أروح لوحدى بس أنا مسامحك ماهى ذنوب ناس بيخلصها ناس وأنا ياما طلعت ندل مع ناس كتير قبل كده


أنا بكتبلك دلوقت عن موضوع معرفتش اكلمك فيه و احنا على القهوة مش عارف اتكسفت أكلمك فى الموضوع ده لحسن تقول عليا عبيط أو تقول حشرى بس هى دى بقى ميزة الكتابة لواحد جبان زيى انا اكتب و انت تفهم اللى تفهمه او تنفض خالص انت حر وأنا حريص ان محدش غيرك يفهم أنا بتكلم عن ايه بس على الله انت بس تفهم


الموضوع ببساطة يا عبيد ياخويا إن أنا كنت كل ما بشوفك كان دايما بيبقى معاك وردة فى جيبك الشمال وكنت ببقى فرحان عشانكم ... عشانك عشان لقيت وردة وعشان الوردة عشان انا عارف إنك تقدر تحافظ عليها


بس آخر مرة قابلتك لقيت جيبك باين عليه فاضى واللى فهمته من كلامك انك بتتعب أوى اليومين دول عشان الشغل و السياسة والبلد و مشاكل و مؤامرات و مش عايز الوردة تتبهدل معاك


بس اسمع نصيحة واحد أصغر منك مش لاقى وردة تفرحه : ضحى زى مانت عايز عشان البلد ..ضحى بسنة فى الكلية اتخانق مع ابوك اتحبس و اتبهدل بس بلاش تضحى بالوردة لأن فى الآخر مش حتلاقى البلد جمبك و لا صحابك ولا الفلوس مش حتلاقى غير الوردة اللى فى جيبك الشمال


بلاش ترميهاوتقول دى بتاعتى مش ممكن حد ياخدهاغيرى لأن محدش ضامن حاجة و لو الوقت سرقك و وردتك ضاعت البلد مش حتنفعك والنضال مش حيعوضك


اسمع كلامى و اهتم بوردتك شوية بلاش غرور البنى آدم يخليك تفتكر ان كل حاجة فى ايدك
كفاية كدة عليك النهاردة بس يا رب تكون فاهمنى و الكلام ده ينفعك

3 comments:

Unknown said...

في01,أيلول,2006 - 11:48 مساءً, gogo_s87 كتبها ...

عندك حق

==================================

في01,أيلول,2006 - 11:57 مساءً, أحمد بدوى كتبها ...

يا ريته هو بس يسمع و يفهم

Anonymous said...

شكلي اتأخرت كتير
قله بالنيابة عني لو انتا تعبتك السياسة عشان عايز ظروف أحسن للإنسان, فالوردة أبقى للإنسان من البلد
الإنسان ميبقاش إنسان منغير الوردة
لو البلد عشان الإنسان, فالوردة هي ذاتها الإنسان

Unknown said...

شوف كل الوقت ده و لسة متعلمش ... بس يمكن يكون له عذره اللى أنا معرفوش