Wednesday, April 18, 2012

أخطاء عبد المنعم أبوالفتوح

لا ياسيدي  لم أنقلب على مرشحي المفضل للرئاسة الدكتور عبد المنعم أبوالفتوح ولكن لفت نظري ظن الكثيرون أنه يجب علي طالما دعمت مرشحا رئاسيا أن أعبده - مثل الكثيرين من مؤيدين المرشحين في تلك الانتخابات - أو أن أضعه في مقام أبي أو قدوتي في الحياة وظن البعض أنني لا استطيع أن أنتقده أو أختلف مع أى موقف له وأنني ان اختلفت فلن أختلف علانية حفاظا على صورة المرشح بعيدة عن النقد

أعلم أن دفاعي عن الكثير من مواقف الدكتور عبد المنعم الخلافية يثبت هذه الصورة الذهنية عن الدعم الغير مشروط .. ولكن الحقيقة أن التطور الفكري للدكتور عبد المنعم يروقني للغاية .. فهو حالة فريدة في التطور تثري التفكير والجدل وازعم أن مروري بحالة تطور فكري شبيهة بما مر به تجعلني أكثر انحيازا له وأكثر تفهما لمواقفه من غيره ممن ورثوا أفكارهم الليبرالية أو تلقنوها دون مجهود منهم وإعمال للعقل

في أحد النقاشات أتهم أحد الأشخاص مؤيدين أبوالفتوح بأنهم يقدسونه ولا يستطيعون ذكر أى خطأ قام به فأستفزني للرد بالنقاط التالية والتي لا أراها اختلافات في وجهات النظر بل أخطاء حقيقية وقع فيها المرشح الذي أدعمه ولم أجد لها تبريرا سوى أنه بشر يخطئ ويصيب ويحق علينا انتقاده ويجب عليه الإستماع لنقدنا له

قمت بتجميع تلك النقاط هنا لأغراض عدة , منها اثبات أنني لا اقدس الرجل ولا أجد حرجا في انتقاده علانية . ومنها أنني لا استطيع الوصول إليه ومقابلته ولعل أحد مساعديه يقوم بنقل هذا الكلام له فيصحح ما وقع فيه من أخطاء أو يعتذر عنها

ولكن السبب الأساسي لنشر تلك الملحوظات هو كسر تابوه تقديس مرشحين الانتخابات عند مؤيديهم ... يجب علينا نقد الخطأ الذي نراه عند من يقف في صفنا مثلما ننقد أخطاء الآخرين وإلا فقدنا الأمانة والموضوعية

آخر نقطة قبل الدخول في الموضوع أنني أتمنى حقا ألا أجد هجوما غير منطقي وغير عقلاني من أحد من مؤيدين أبوالفتوح لإن هذا سيكون ضد كل ما نعمل من أجله


 أخطاء أبوالفتوح
أبوالفتوح غلط لما قال أنه مش معترف بإسرائيل كقناعة شخصية ومش حيجبر البرلمان على السير خلف قناعاته ،،‏ في السياسة مفيش حاجة اسمها كدة

أبوالفتوح غلط لما قال أن فيه فلوس داخلة لمرشحين من الخليج ومقدمش بلاغ للنيابة بأدلة .. لإن لو عندك دليل ومقدمتوش تبقى بتدلس ولو معندكش دليل تبقى بتشهر بدون دليل والسكوت أفضل

أبوالفتوح غلط لما رفض يتعاون مع أيمن نور وحمدين عشان يشكل مكتب رئاسي فيه نائب ليبرالي ونائب يساري .. دي من الحاجات اللي كانت حتعمل تغيير كبير في الصورة الذهنية ليه وتطمن ناس كتير

أبوالفتوح غلط لما مرحش الكنيسة ومبعتش حد يحضر مكانه في إحتفالات عيد القيامة .. ورغم انه اتصل بالتليفون وكان خارج القاهرة ورغم ان شباب حملته وقفوا بلافتات تهنئة للمسيحيين قصاد الكنايس لكن يظل عدم حضوره بنفسه غير مبرر وممكن يتفهم انه لعب على اصوات السلفيين

أبوالفتوح غلط لما قال قبل الانتخابات لو العوا أترشح حنسحب ،،‏ مع إني مسمعتوش قال كدة .. لكن ده تصريح يؤاخذ عليه بقوة

أبوالفتوح غلط لما أتسأل عن الفيديو بتاع اسرائيل المتفبرك وقال أنا مقلتش كدة فبان أنه كداب مع انه مكنش كداب .. الافضل كان يقول انا قلت كلام مختلف وتم اقتطاعه من سياقه

غير الغلطات العادية بتاعة كل المرشحين في إدارة الحملة الانتخابية رغم أنها تاني احسن حملة لحد دلوقتي بعد حملة أبواسماعيل لكن عدم تواصلها مع ناس كتير بيضيع عليه فرص مهمة .. انا نفسي لحد انهاردة مش عارف اقابله وناس كتير اشتكوا من انهم مش عارفين يوصلوا له خالص وده بيثير استياء ناس كتير

4 comments:

abdelhameed said...

انا مؤيد لابوالفتوح ومؤيد ليك بس موضوع العوا ده ما سمعتش عنه

Anonymous said...

طب رايك في موضوع الفيديو بتاع "احنا كإخوان مش هنرشح اي حد لمنصب الرئاسة"
و اللي بيقول فيه انه موافق ان اي شخصية وطنيةزي عمر سليمان او شفيق او
البسطاويسي تقود الفترة الانتقالية ... انا عن نفسي شايفة دا قصور واضح في الرؤية !

Ibrahim said...

حسب معلوماتي أن حمدين الصباحي رافض يكون نائب

AbouJewairyah said...

أنا شايف انه الدكتور شاغل نفسه بأصوات الاخوان ودايما بيتكلم فى النقطة دى حتى بعد نزولهم بمرشح ..انت أكبر من الاخوان بكتير وربنا معاك...ممكن الرد على مقطع الفيديو بخصوص الردة اللى انتشر كتير الايام دى ...ياريت لو تفهمنا وتقولنا الأدلة ووجهة نظرك ....مع التقدير..أبو جويرية.