Wednesday, October 21, 2015

محدش راح

الناس استخبت
لما طالبهم بالنزول
واستخفت
لما طالبهم بالعدول،
عن قطع آخر شعرة بتستره ، وبتحمي ضهره من العزول
واستهيفت خوفه ورعبه لما صرخ بأعلى صوته ، أنا وحش ،
أنا غول ،
أنا بيروسول
أنا الطبيب الفيلسوف
وكله بكرة راح يشوف عيشة كهوف
والقهر سارح جوة المطارح والدم من السقعة ناشف وكله خوف
انا الخطير
انا الأمير
أنا الخطيب
أنا الحبيب
وبكلمة مني العالم يدور
طب راحوا فين؟ يادي الكسوف!
فين الضحايا العريانين؟
فين الكلاب الجربانين؟
فين الولاء والانتماء ياشعب كلب حقير ودون؟
أجمع هنا وقول آمين ، يا زفت طين
ده الصحافة الأجنبية مرشقين
وحتبقى طين
خلاص ياشعب ، القهر راح ومفيش جراح ، والأشية معدن وانت بس شايفها طين ، مؤامرة من شيطان لعين
اجمع هنا وقول آمين
يازفت طين! يا زفت طين! يازفت طين!
راحوا فين الملعونين؟
ماتخفش ياسيدي يعني حيكونوا فين!
الدنيا حر شوية صغنتوتين
وافرض ماجوش؟
عاااادي
هاموش
أفتح الدفتر وأكتب ورايا بخط شين ، حضر البنات والبنين ، والأمهات والأبهين ،، بتكتب غلط ، تعليم حكومي يا معفنين؟
اكتب كمان ، اقبال خطير ، وصل عنان السما وغطى عيون الشمس حتى مغيب الشمس وتحت الجو المطير
وأكتب كمان ، بفخر وأمان ، نصرنا الله وعباده الطيبين ، حتى امتلأت البيوت طيبا في كل حين
طيب ياسيدي والغلابة العيانين؟
أكتب كمان ، تحية كبيرة من فوق اوي للشقيانين ، التعبانين الجربانين ، اللي تعبوا لجل الوطن في يوم الانتخاب وراحوا حطوا بإيدهم أطهر جواب ، قالوا نعم ، نعمين ، آمين ، لمصر وقالوا تحيا كعوب جزم الكبار الحاكمين
طب راحوا فين؟
ليكونوا يعني غضبانين؟
اكمن كام مليار معاش مشفوطين؟
ولا يكون الدم زاد ؟
مش قلت لك بالراحة يعني وانت بتدبح الشيخ عماد؟
يمكن يكونوا مرعوبين؟
من القنابل مهزوزين ؟
فاهمين يعني انها بصحيح؟ عشان وقع لنا كام جريح؟ دي حرب يعني مش هزار
وقفها حتى ولو يومين ، يروحوا بس وبعدها اضرب صريح ، فجر ضريح ، ونطور جثثهم عالجناب لجل يشوفها يخافوا بقية الكلاب
طب راحوا فين؟
يمكن يكونوا زعلانين؟
عالكام حمار المحبوسين ولا الحمير المذبوحين؟
أدبح كمان اللحمة ترخص وكله يطلع من بيته يرقص
أجمع هنا يا زفت طين وقول آمين
طب ياسيادة المواطن الأمين
صوتك أمانة
بلدك في خانة ، يك ، يا تعدي ياتروح اللومان
ياحضرة الشاب العظيم ،
أنزل وشارك والحق ليك
حقك عليا أبوس إيديك
ده احنا في عكة مغروزين
شباب خسيس ، عاهر رخيص
ملوش مكان إلا في لومان أو عالرصيف
هاتوا المشايخ ، هاتوا القساوسة
الدنيا ليه مبقتش هوسة؟
ياخلق هوه ، روحوا هاتوه ، الشعب ابن الكلب فين؟!
عدا يومين والتالتة تابتة
والشعب فين؟؟؟
الشعب فين؟

No comments: