Saturday, September 2, 2006

يوم القيامة قرب يا جدعااااان

عم الشيخ أحمد ... بدوى
تصلنى هذه الرسالة كل عام تقريبا أكثر من مرة و من أكثر من شخص و دائما ما أقوم بمسحها و أنا مندهش من أن أصحاب العقول فى راحة ... اقرأ معى

" تحذير يوم القيامه قريب والدليل الرساله اقراها كامله ولا تهملها والا ستأثم

(( منذ متى يأثم من يرفض قراءة رسالة بين البشر و بعضهم بل أن قراءة القرآن ليست فرضا فهل عدم قراءة هذا العبط تجعلنى آثما؟ ))
""" وصية الرسول في منام الشيخ احمد حامل مفاتيح حرم الرسول الكريم

(( ممكن بقى أسأل سعادتك مين الشيخ أحمد ده اللى ربنا أختاره و فضله على الرسول محمد و أخبره بقرب يوم القيامة بينما لم يعلم بميعادها النبى نفسه ؟ ))

بسم الله الرحمن الرحيم: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقسم ان الرسالة استقبلتها اليوم فارجوا ان تقرؤها كاملة وتعملوابهاهذه الوصية من المدينه المنورة من الشيخ احمد حامل مفاتيح حرم الرسول الكريم(ص)الى المسلمين من مشارق الارض ومغاربهاواليكم الوصية:

يقول الشيخ احمد انه كان في ليلة يقرأ فيها القران الكريم وهو في الحرم المدنيه الشريف وفي تلك الليله غلبني النعاس ورأيت في منامي الرسول الكريم واتى الي وقال:
انه قد مات في هذا الاسبوع 40الف على غير ايمانهم
(( معنى هذه الجملة أن المفترض أن الأربعين ألف الذين ماتوا من المسلمين سؤال : هل لو مات فى أسبوع واحد أربعين ألف مسلم و لا حتى صينى بعد كم أسبوع تفنى الشرية كلها ؟ و هل كل من يموتون من المسلمين لم يذكر الشيخ أحمد هذه المعلومة للأسف ))

وانهم ماتوا ميتة الجاهلية وان النساء لا يطعن ازواجهن ويظهرن امام الرجال بزينتهم من غير ستر ولا حجاب وعاريات الجسد ويخرجن من بيوتهن من غير علم ازواجهن وان الاغنياء من الناس لا يؤدون الزكاة ولا يحجون الى بيت الله الحرام ولا يساعدون الفقراء ولا ينهون عن المنكر .

وقال الرسول(ص)ابلغ الناس ان يوم القيامة قريب وقريبا ستظهرفي السماء نجمة ترونها واضحة وتقترب الشمس من رؤوسكم قاب قوسين اوادني وبعد ذلك لا يقبل الله التوبة من احد

((هناك حديث جميل للرسول "ص" يقول فيه فيما معناه ( لو أن يوم القيامة قام و فى يد أحدكم فسيلة فليزرعها ) و لم يقل عندما يقرر الشيخ أحمد اغلاق باب التوبة عن عباد الله ))

وستقفل ابواب السماء ويرفع القران من الارض الى السماء

ويقول الشيخ /احمد أنه قد قال له الرسول الكريم (ص) في منامه انه اذا قام أحد الناس بنشر هذه الوصية بين المسلمين فانه سيحظى بشفاعتي يوم القيامة

((لا أظن أن شفاعة النبى للمسلمين تتوقف على نشر مثل هذا الكلام الذى يناقض أحاديثه و سننه و سؤال : ماذا لو أن الذى وصلت له (الوصية) أمى لايعرف القراءة فهل يكون آثما أيضا ؟))

ويحصل على الخير الكثير والرزق الوفير ومن اطلع عليها ولم يعطها اهتماما بمعنى ان يقوم بتمزيقها اوالقائها او تجاهلها فقد اثم اثما كبيرا, و من اطلع عليها ولم ينشرها فانه يرمى من رحمة الله يوم القيامة ولهذا طلب مني المصطفى عليه الصلاة والسلام في المنام ان ابلغ احد المسؤلين من خدم الحرم الشريف ان القيامة قريبة فاستغفرواالله وتوبوا اليه

وحلمت يوم الاثنين

(ده اللى بقى بيحلم دلوقت مش الشيخ أحمد ... لأ ... ده اللى بعت الرسالة ... ما أصل احنا مقضيينها أحلام بقى))

انه من قام بنشرها بثلاثين ورقة 30 من هذه الوصية بين المسلمين فان الله يزيل عنه الهم والغم ويوسع عليه رزقه ويحل له مشاكله و يرزقه خلال 40 يوما تقريبا

((أحب الدقة فى المواعيد))

و قد علمت أن احدهم قام بنشرها بثلاثين ورقة رزقه الله 25الفا من المال!!!

(( للأسف مش قايل بأنهو عملة يعنى لو بالجنيه المصرى التعبان يبقى مالهومش لازمة خالص وميلاقيش الواحد حاجة يشتريها قبل يوم القيامة ))

كما قام شخص اخر بنشرها فرزقه الله 96 الفا من المال

(( هو حتى هنا فى تفرقة ؟ ))

واخبرت ان شخصا كذب الوصية ففقد ولده في نفس اليوم

(( فقط أقول لا تزر وازرة وزر أخرى))

وهذه معلومة لا شك فيها !!!
((لا شك فيها من مين بالضبط ؟؟؟ أنا يا عم شاكك فيها... اذا جائكم فاسق بنبأ ))

فآمنوابالله واعملو صالحا حتى يوفقنا الله في آمالنا ويصلح لنا شأننا في الاخرة ويرحمنا برحمته

( فالذين امنوا به وعزروه ونصروه واتبعوا النور الذي انزل معه اولئك هم المفلحون )الاعراف 157

(لهم البشرى في الدنيا والاخرة) يونس

(ويثبت الله الذين امنوا بالقول الثابت في الدنياوالاخرة ويضل الله الظالمين ويفعل الله ما يشاء)ابراهيم

... علما ان الامر ليس لعبا ولهوا ان ترسل نسخا من هذه الوصية بعد 96 ساعة من قرائتك لها

((مش بقولك بحب الدقة فى المواعيد شغل الستوب ووتش يابنى))

وسبق ان وصلت هذه الوصية احد رجال الاعمال فوزعها فورا ومن ثم جاء له خبر نجاح صفقته التجارية بتسعين الف زيادة عما كان يتوقعه

((هو مش لسة قايل حلمت يوم الإتنين أمال عرف منين موضوع رجل الأعمال ده؟ ))

كما وصلت أحد الاطباء فاهملها فلقي مصرعه في حادث سيارة واصبح جثة هامدة تحدث عنهاالجميع

(( استغفر الله العظيم هل يهدد الله عباده بالموت؟؟ ... ألسنا كلنا موتى نمشى على قدمين لأجل مسمى ؟

على ما أظن ان منظر جثة الشيخ ياسين كان مؤلما أكثر من أى حادثة سيارة و لم يقل أحد أن منظر الجثة عقاب من الله و بعدين مين هما الجميع اللى اتكلموا عن الجثة الهامدة ؟؟ ))

أغفلها احدالمقاولين فتوفي ابنه الكبير في بلد عربي شقيق

(( طبعا العقاب هنا واضح ... يعنى لو كان توفى فى بلد أوروبى كان معلش بس حد يموت فى بلد عربى ياراجل ؟ و كمان شقيق!! ))
يرجى ارسال25 نسخة منها

(( مش كان قايل 30 الأول و لا فيه تخفيض؟؟ ))
ويبشر المرسل بما يحصل له في اليوم الرابع
(( ربما هذه السنة الرابعة التى تصلنى فيها هذه الرسالة و أمحوها ولم يحدث شئ مما سبق لكن يبدو أن عقابى كان فى انى أقراها تانى ))

وحيث ان الوصية مهمة للطواف حول العالم كله فيجب ارسال نسخة متطابقة الى احد اصدقائك بعد ايام ستفاجأ بماسبق ذكره ..
فآمنوا بالله واعملوا الخير واعملوا ما انا عملته ووضعته بين يديكم ارجوا من الله الخير والفلاح

((آمنوا بالله و لا تؤامنوا بالخزعبلات و الأفتراء على الله بالأحلام و الكذب الركيك المفضوح))

الموضوع الأصلى على مكتوب

3 comments:

Unknown said...

في02,أيلول,2006 - 02:51 مساءً, مؤيد الشيخ كتبها ...

ظننت ان هذه الرسالة فقط في الاردن, فقد وصلتني في عام 99, واهملتها. هذا جزء من سياسة الهاء الشعوب وابعادهم عن قضاياهم المصيرية. فاقتصر دور المفتي اليوم بالافتاء هل لبس المرأة البنطلون حلال ام حرام, وماذا عن حواجب المرأة...اما السياسات العامة والاعتقالات وتكميم الافواه ونهب الاموال, فيعود تقديره لولي الامر بناء على ما يوحى اليه من ربه...

===================================

في02,أيلول,2006 - 09:24 مساءً, أحمد بدوى كتبها ...

الأستاذ مؤيد الشيخ دائما ما يصعب على أن أرد على تعليقاتك الرائعة لأننى أشعر أن بها خلاصة ما أود قوله و أى تعليق أكتبه بعد تعليقك لن يأتى بجديد لذلك أحييك و أتمنى أن تشرفنى دائما بمتابعة ما أكتب و ابداء رأيك فيه لأنه يهمنى للغاية و حتى وان لم أعلق عليه فلأنه كافيا بذاته.

Unknown said...

في04,أيلول,2006 - 06:00 صباحاً, baby Lady كتبها ...

ههههههههههههههه ارسلت لي دي الرسالة اكتر من 7 ..8 مرات ( عشان اكون دقيقه في الاعداد ) ..:) هههههههه بجد الموضوع دا صاار مهزله وياليت اللى بيرسل متل هذه الرسائل يستحي على وجه وكافي استخاف بعقولنا ..فيوم القيامة ...لا يعلمها الا الله .. واذا كان السبب في زيادة الناس في الطاعة فالاكيد انه ليس بهذه الطريقة الغبية والمكشوفه ..وبعدين كل واحد عارف الصح والخطاء ..مافي احد له عذر في دي الايام .. حتى جدتي ..صارت تعرف الانترتت ( كده تسميه جدتي ) ..شفتوا قد ايش مثقفه ..!!؟ تحياتي ..الحجازيه ..

===================================

في04,أيلول,2006 - 08:56 صباحاً, أحمد بدوى كتبها ...

ما عرفته أخيرا من أحد أصدقائى المتبحرين فى شئون الانترتت على رأى جدتك يا حجازية إن الموضوع مالوش علاقة بنشر التقوى و الطاعة الموضوع كله ان الرسالة بتلف تلف و ترجع لصاحبها بعد ما تكون عدت على مئات الإيميلات و بمعرفة الإيميلات دى من الرسالة يستفاد بها فى أكثر من مكان مثل تكوين قواعد بيانات للأعلانات.... وهناك رسالة أخرى كانت تصلنى بالإنجليزية تقول أن مدير شركة ياهوو يطلب من كل من تصله هذه الرسالة أن يرسلها لعشرة من زملاؤه لأن الشركة تحاول أن تعلم الإيميلات التى لا يستخدمها أصحابها و من لا يرسل الإيميل ستعتبره الشركة منسحب و تقوم بالغاء حسابه ... يعنى النصابين فى كل حتة .... سؤال أخير يا حجازية جدتك مش عاملة مدونة هى كمان ؟؟؟

Unknown said...

في08,تشرين الأول,2006 - 03:59 صباحاً, Khalakhelo كتبها ...

أنا مع الشيخ مؤيد في إنها إلهاء للشعوب, لكن لا أظنها مقصودة, أظن أول من ابتدعها كانوا شوية عيال بيعملوا حاجة كده فنطزية, يعني يضحكو على صحابهم و يشوفوا هيصدقوا ولا لأ,
بس إنتوا بتتكلموا عن إيميلات, أنا الكلام ده جالي و أنا في إعداي, (لأ مدرسة يا خفيف) مكنتش أعرف إنترتت ولا انتركوت, (كبيري يعني أعرف التواليت), المهم كانت ورقة مكتوبة, و كان المطلوب نقل الورقة زي ما هية بخط اليد (هتأثم لو صورتها) ل11 آخرين, (معلش بقى دي كتابة مش كوبي و بيست).
اللي مش فاهمو يعني لو كانت الورقة كده منقولة عن أول واحدة, أمال اللي فقد ابنه و اللي كسب فلوس دول كانو امتى بالظبط
أنا كنت هكتب زي الحمار لسبب ما (أظنها فنطزية برضه) بعدين رجعت عن الكتابة
طبعاً الموضوع باين من بدايته انه ضحك عالدقون (بس مكنش عندي دقن وقتها), لكن فكرت لقيت مجرد التنفيذ فيه شبهة التصديق, و تصديق الواحد بيدي مصداقية للي بعده.
المهم رجعت سألت زميلتي اللي ادتني الورقة: إنتي مصدقة الكلام ده ؟ قالتلي لأ, لكن.... ولا حاجة, زيي تقريباً, بس برضه كانت مرتابه من موضوع فقد إبنه ده, قلتلها أنا مستبيع, و أديني فقدت إبني, الحمد لله معنديش اللي أفقده, برضه كانت خيفة من أي حاجة, يعني شبه مصدقة
المهم إن الرسالة نفسها مجابتش جديد, يعني القيامة قربت, طب ما الرسول قال "بعثت أنا والساعة كهاتين" و شبههم بقرب السبابة للوسطى,
و الله يقول في 187 من سورة الأعراف : (يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ)
لا تأتيكم إلا بغتة, معنى ذلك أن أي تأويل لها لا يخرج عن نطاق التنجيم أو الرجم بالغيب
و في سورة النازعات من الآية 42 إلى 46 : (يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا * فِيمَ أَنتَ مِن ذِكْرَاهَا * إِلَى رَبِّكَ مُنتَهَاهَا * إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرُ مَن يَخْشَاهَا * كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلاَّ عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا)
معناها إن حتى الرسول لا يعرف ميعادها, و أنه ينذر الناس بغض النظر عن وقتها, لأنه على أي حال لن يفرق
يعني برضه الرسالة متقدرش تقول معاد معين للقيامة, قربت , إذن ؟ فاضل كم من الوقت ؟


بعدها نفس السنة جاتلي حاجة زيها بالفرنساوي, قال إبتدت مجموعة شباب ألمان وقت الحرب العالمية التانية, و كانوا قال عايزين ينشروا السلام بتقريب الشعوب فعملوا الرسالة دي بتاعة السلام (يا سلام) و قالك تبعتها ل7 (مش عارف ليه) بأي لغة تعرفها, و زي مانتو شايفين الشعوب قربت من بعضها إزاي بفضل رسالتهم المجيدة
بس على الأقل متعنطزوش علينا و قالولنا لو مكتبهاش بنفسك هتحصل في بلدك حرب ولا إن واحد ياباني مبعتهاش لصحابه قام تاني يوم لقى قنبلة نووي واقعة على دماغو,

إنت برضه يا بدوي جالك إيميل "هنشمعلك إيميلك ما لم تبعت لنا رد أو حتى رنة" ؟
أنا جالي بس عالهوتميل, في البداية مصدقتش, بعدين جالي واحد تاني قال تحذير من ناس إتقفلهم حسابهم (تقريباً أنا إتأخرت حسب التوزيع الجغرافي ليّا), ساعتها شكيت, و في الحقيقة اتمنيت, حد يجيلو فرصة يقاضي ميكروزفت و يعديها, رحت شلت الإيميل عشان ميبقاش فيه رجعة, دي حاجة كده بالملايين, بس مظنش هيفضللي حاجة بعد كل الناس اللي هيقاضوهم معاية
المهم, ميكروزفت الكلاب فضوا إيميلي بسبب تاني خالص, كانت مهلة 3 شهور منغير مافتحه بعدين خلوها شهر, حمير, يعني جيميل عندهم سنة أو أكتر و دول بيقللو, منافسة حمارة,
بالمناسبة, موضوع التفضية كفاية جداً عشان يفضوا السرفرات, لأنهم مش بيحجزوا المساحة المعلنة لكل حساب, هما بيدولو حد أقصى ميزودش عليه على سرفراتهم بس كده, يعني السرفر كله متشير
مع السلامة