Tuesday, September 5, 2006

ملل : لو عاوز تكتئب ... موضوع قدييييم

الثلاثاء,أيلول 05, 2006
ملحوظة : الكلام ده ملوش اى لازمة ومش حيفيد حد بحاجة انا بفضفض مع نفسى و مكتئب و مش عايز حد يقراه بس مش لسة حقعد اكتب فى الأجندة عشان كدة احتمال احطه فى المسودة



صاحى الصبح بدرى وزهقان و مش لاقى حاجة أعملها
حاسس بان كل حاجة رجعت مملة زى الأول
حاسس انى مش بعمل حاجة جديدة مجرد تقليد للى قبلى
الدنيا حر و مش طايق أتمرن ع الكمبيوتر مش لاقى حد أكلمه مفيش حد حيبقى صاحى دلوقت
التلفزيون رخم كنت فاكر لما نشترى الدش مش حلاقى وقت أعمل حاجة غير انى اتفرج عليه دلوقت باقلب القنوات و مش لاقى حاجة كويسة
نفس الكلام قلته عن النت بس حاسس انى محبوس
حاسس انى مش لاقى حد اكلمه حتى أعز صحابى اسلام بقيت غتت معاه اوى مش عارف ليه ؟
كل ما اقابله نعد نلف نلف وفى الآخر نتخانق
ودايما باكون انا الغلطان و ببقى عارف كدة وبكابر
عمرى محبيت انى اقول ان انا غلطان مع انى دايما ببقى غلطان
دايما احس ان الناس مخدوعين فيا
يمكن لحد ما يقربو منى بعدين يعرفو انى مش البنى ادم اللى هما فاكرينه
دماغى فيها حاجة غلط لازم
دايما كئيب و مرهق و متشائم عمرى مابقى سعيد و منتعش و متحمس لحاجة غير لما ابقى فاكر انى بحب و كل مرة ينتهى الموضوع على مفيش
بكره الكدب و بحس ان المجاملة كدب يعنى لما واحد صاحبى يقولى انه عمل مجلة و ألاقيها مدونة تعبانة بس ال ايه عامل لها معاد اسبوعى و اقول له اه جميلة بحس انى مخنوق من نفسى وبرضه حبقى مخنوق لو قرا الكلام ده و زعل
طول الوقت بتمنى انى اموت و استريح لأنى عارف كدة كدة ان ف الاخر الواحد حيموت سواء مات نجيب محفوظ او لعيب الكورة ده اللى وجعولى دماغى بيه عشان مات صغير سواء عشت 100 سنة او 20 سنة مش فارقة كتير على الاقل زنوبك كل مدى مبتزيد
انا جت عليا فترة و بقي ايمانى كبير اوى و فترة تانية مش مؤمن بحاجة خالص حتى ربنا
دلوقت بتمنى ربنا يريحنى من كل ده و يموتنى بدرى بدرى
مش عارف ليه كان دايما امهات صحابى بيعتبرونى العاقل اللى فيهم و يشتكولى من ولادهم و انا ابقى مش قادر اقولهم اشمعنى انا ؟ما انا برضه زيهم و يمكن اوحش
يمكن عشان عبيط لأ مش يمكن ...ده هو ده السبب
انا تقريبا معشتش حياة زى الناس وانا ف المدرسة عمرى ما كنت بخرج مع صحابى وف الاجازة مكنش ليا غير صحاب اخويا العب معاهم و كنت بتخنق منهم يمكن اللى كنت بحبهم بصحيح صحابى اللى ف ارض الجولف عشان كلهم اصغر منى ب 3 4 5 سنين عقدة نقص كنت بحس انى بحاول اعوض السنين اللى معملتش فيها اي حاجة
بس دلوقت هما كبرو و كل واحد بقى ليه صاحبته و خروجاته بقيت احس انى غريب وسطهم برغم انى اعرفهم من زماااان اوى
هما اغنى منى وانا وهما عارفين كدة بس عمر الموضوع ده ما اثر ف صحوبيتنا بس بقيت احس ان الفلوس بتفرق معايا انا يعنى مش حقدر اصرف زيهم و مينفعش انى ابقى متطفل عليهم
البيت ؟ مشكلتى انى مهمل و معنديش طموح عمرى ما كان ليا شخصية مستقلة و لما حاولت اعمل ده لقيت نفسى وحيد مش عارف انا عايز ايه من الدنيا هما عايزنى اتخرج و اشتغل معاهم ف موضوع الاراضى و الحاجات دى و انا بالذات منفعش تاجر والصراحة منفعش حاجة ابدا
زى ما اسلام كل شوية يقولى مينفعش تستنى الحب و بعدين تعمل كل حاجة لان الحب لما ييجى و انت بالفشل ده حيفشل هوا كمان و انا عارف ان عنده حق بس مهزوم وفاااضيييى بجد مش لاقى عزيمة انى اعمل اى حاجة مفيدة حتى المدونة دى مفكرتش اعملها غير لما البنت اللى كنت فاكر نفسى بحبها كانت عايزة تفهم السياسة فكتبت الموضوع الممل بتاع البوصلة ..... تعرف الموضوع ده فى دماغى من سنة وعمرى ما بقى عندى عزم انى اكتبه غير لما سالتنى ..
يمكن الحاجة الوحيدة اللى اتحمستلها هى الحزب ومكانش شغلى فيه عشان كنت بحب لأ كان شغلى فيه (اللى اسلام حنفى بيقولى هوا انت عملت ايه للحزب و انا بقالى سنتين معكوك فيه ) عشان كان عندى امل ساذج ان ممكن حاجة تتغير لو بس احنا اتحركنا و ادينا رمينا الراجل ف السجن و كل حياته اتبهدلت و النتيجة ولا حاجة
ولا البلد اتعدلت ولا احنا اتعدلنا ... انا كنت بستغرب هما ليه مقبضوش عليا ؟
مكونتش عايز يتقبض عليا ولا حاجة بس مستغرب دا انا دخلت انتخابات اتحاد الطلبة الحر و لزقت صورى ف كل الكلية و كاتب عليها عضو ف كفاية و عضو ف حزب الغد وكلام تانى كتير بس باين ان حتى بتوع امن الدولة بيستهفأونى يالا اهى جت مصلحة مش طالبة العملية كمان بهدلة اكتر من كدة
مخنوق و مش حقول حزين لأ قرفان و مش عارف عايز ايه


لو الكلام ده جابلك اكتئاب يبقى احسن عشان قلتلك من الاول ماتقراهووش

5 comments:

Unknown said...

في05,أيلول,2006 - 12:19 مساءً, صلاح الدين كتبها ...

اية يا ابنى الاكتائب دة كلة, دة انت غلبت سعد زغلول لما قال "مفيش فايدة وغطينى وصوتى يا صفية" ولاة اللى قال دة هانى رمزى فى مسرحية وجهة نظر, مش فاكر المهم الدنيا حلوة وكل حاجة تمام بس انت فرفش

===================================

في05,أيلول,2006 - 04:50 مساءً, مؤيد الشيخ كتبها ...

تحياتي عزيزي أحمد, اعتبر هذا الكلام نقطة للانطلاق للامام وانظر الى الغد المشرق الآتي بهمة أمثالك الشرفاء, قال صلى الله عليه وسلم: "منتهى التفاؤل يولد من اقاصي اليأس".

===================================

في05,أيلول,2006 - 09:35 مساءً, gogo_s87 كتبها ...

اية يا احمد الاكتئاب دة كلة ان شاء الله ربنا هايعدلها حاول تدى لنفسك شوية امل اكتب كمان لو الكتابة بتحسسك انك خرجت اللى جواك ويارب
ردودنا عليك تحسسك بالامل دة

===================================

في05,أيلول,2006 - 10:37 مساءً, مجهول كتبها ...

يا عبيط \انت ليه دايما بتحرف الكلام بتاعي أنا قلتلك إن انت لما تكون ما بتعملش حاجة في حياتك يعني فاشل ( إنت اللي مفشلها أنت ياله في هندسة وقربت تتخرج وفي شغل مستنيك أحسن من ناس كتيييييييييييييييييير مش لاقيه شغل ) كنت بقول ايه ..... عمرك ما حتلاقي إنسانة اللي انت بتفكر فيها إنت عايزها ناجحة ,, يبقي لازم تكون ناجح أنت أساسا مش حتلاقيها بالوضع اللي إنت فيه ده حاول تنجح في حياتك وإكيد حتلاقي إنسانة ناجحة تحبها

===================================

في07,أيلول,2006 - 03:16 مساءً, أحمد كتبها ...

واضح انك جربت حاجات كتير فى حياتك و غيرت حاجات لكن برضه بتقول انك فاشل ........ بس انا شايف ان فى حاجة لسه مغيرتهاش و يمكن تكون هى ديه السبب ... مين عارف !! ايه رايك لو تغير اسلام .... يمكن توصل لحاجة جديدة و على العموم بكرة تتخرج و تشتغل و تبقى ناجح غصب عنك

===================================

في07,أيلول,2006 - 10:54 مساءً, أحمد بدوى كتبها ...

ههههههاهاها أخيرا عرفت هى ايه مشكلتى هو فعلا اسلام عندك حق يا أحمد ...... ياجماعة أنا حسيت فعلا ان ليا صحاب كتير و سعيد جدا لتشجيعكم ليا و يارب ميجيش اليوم اللى تزعلوا منى فيه أبدا

===================================

في17,حزيران,2007 - 01:14 مساءً, مجهول كتبها ...

isA hatkon a7sna mn keda beketer la2enak rafed le enta feh, anyway el 7'atwa deh bardo msh kefyaha, lazem tesh3'al nafsak, we enta lesa so3'ayar 3la enak te7eb( low enta 7atet fe dema3'ak en el ent ele hate7baha de heya ele hatetgawezha) we isA lama tet7'arag we teshta3'al hatla2e 7ayatak etzabatet auotomatically

الكونتيسة الحافية said...

في كائن غريب بيبقى عايش جوه جل واحد فينا بتبقى مهمته إنه يشدك لتحت ويتأكد إنك هتفضل تحت إلى ما شاء الله
القوة اللازمة لانك تقضي على الكائن ده مش هتلاقيها غير جواك .. عمرك ما هتقدر تستمدها من أي حد ..
عن تجربة هتلاقي نفسك بتوصل لمرحلة التغيير بالنسبة لك هيبقى حتمي
وهيبقى القرار ساعتها
هل التغيير ده هيبقى للأحسن أم للأسوأ؟

حاول تبعد قد ما تقدر علشان تصفي ذهنك وتقدر تفكر وتتخذ القرار اللي إنت شايفه صح

تحياتي

Unknown said...

مايتنفعش تشوف الدنيا وحشة اوى كدة ... عشان كدة مش حتعرف تعيش
صحيح هى البلد مؤرفة بس لازم يكون فى حاجة حلوة فى حياتك اهلك ، حياتك، صحابك، دراستك اى حاجة
دور على الكويس و شوفه عشان تعرف تكمل فى الدنيا دى

Unknown said...

ازيك يا احمد أنا اسفة جدا على الخطا ده غلطت و علقت على الموضوع ده فى البوست الى تحته من فضلك تقراه :)

Anonymous said...

mesh kol she2 beyfout fe 3omrna beygra7
alb el7ayah malyan 7agat w betfara7
alb el7ayah gowah banoura mas7oura
alb el7ayah malyan a7lam so3'ayoura